Tapani Tirilä

Tapani Tirilä on oulaistelainen musiikkineuvos ja musiikin lehtori emeritus. Tirilä opiskeli Oulun yliopistossa, sekä Sibelius Akatemiassa Helsingissä. Hän päätti asettua kotipaikkakunnalleen Oulaisiin tekemään monipuolista musiikkikasvattajan uraa ja onkin tullut tunnetuksi pienen paikkakunnan tärkeänä kulttuurivaikuttajana. Tirilä on toiminut myös opettajakoulutuksen parissa, mm. musiikin lääninkouluttajana, sekä työskennellyt runsaasti erilaisten kuorokurssien kouluttajana.

Tirilä on toiminut Sulasolin ja Nuorten Kuoroliiton erilaisissa hallinnollisissa ja taiteellisissa tehtävissä, mm. monien tapahtumien johtajana, jo yli 30 vuoden ajan. Nuorten Kuoroliiton puheenjohtajana Tirilä oli vuosina 2000-2008. Oulaisten Musiikkiviikkojen taiteellisena johtajana hän on toiminut niiden perustamisesta lähtien. Tirilä on saanut ansioistaan monia huomionosoituksia, mm. Sulasolin Klemetti-palkinnon v. 1989 ja Nuorten Kuoroliiton Heinz Hofmann-mitalin v. 1997. Suomen Kuoronjohtajayhdistys valitsi hänet Vuoden kuoronjohtajaksi v. 2003. Tasavallan presidentti myönsi hänelle musiikkineuvoksen arvon v. 2008. Sulasol kutsui Tirilän liiton kunniajäseneksi vuonna 2017.

Ensimmäistä perustamaansa kuoroa, Oulaisten Nuorisokuoroa Tirilä on johtanut 50 vuotta päättäen sen työn syksyllä 2022, Pyhäjokilaakson Mieslaulajia yli 15 vuotta, Laaksojen Kamarikuoro Vox Ardensia 20 vuotta ja edelleen toimivaa Naiskuoro Välkettä vuodesta 2008 alkaen. Seniorimieslaulajia Tapani Tirilä on johtanut vuodesta 2019 lähtien. Tirilä on myös julkaissut viime aikoina sävellyksiä, sekä sovituksia kuorokappaleisiin.

Kuva: Jukka Lehojärvi