Naiskuoro Välke

Vuonna 2008 ryhmä Oulaisten Nuorisokuorossa lapsena ja nuorena laulaneita naisia päätti perustaa kuoron, jossa he pääsisivät jälleen harrastamaan kuorolaulua yhdessä tavoitteellisesti - aivan kuin silloin ennen. Näin syntyi Naiskuoro Välke, jonka taiteelliseksi johtajaksi kutsuttiin ja nuorisokuorokautena laulajia johtanut musiikkineuvos Tapani Tirilä. Lähes kaikki laulajat ovat entisiä Oulaisten nuorisokuorolaisia ja näin Välkkeestä on tullut Nuorisokuoron jatkumo, joka konkretisoitui erityisesti vuoden 2022 lopussa, kun Oulaisten Nuorisokuoron 50-vuotinen toiminta päättyi. Välkkeen 30 laulajaa asuvat eri puolilla Suomea ja kokoontuvat muutaman viikon välein harjoittelemaan viikonvaihdeleirille Oulaisiin.

Välke on palkittu niin kansallisesti kuin kansainvälisesti. Suomen Naiskuoroliitto nimesi Välkkeen Vuoden 2014  valopilkuksi ja heti seuraavana vuonna kuoro valittiin Suomen Naiskuoroliiton vuoden kuoroksi. Kansainvälistä menestystä on tullut Interkultur-järjestön kuorokilpailuissa. Saavutuksina niistä on jo 4 kultaista diplomia ja kaksi sarjavoittoa.

Vuonna 2022 kuoro valmisti ilmastoaiheisen konserttiohjelman, johon sisältyi myös kaksi kantaesitystä (Juha Pisto: Neljä elementtiä ja David Hamilton: Lapintiiran rukous). Ohjelmisto esitettiin Oulun Uuden musiikin lokakuu -festivaalilla. Kuoro on osallistunut myös Carl Orfin Carmina Buranan, Pergolesin Stabat Materin ja Faurén Requiemin esityksiin.

Kuoro tekee yhteistyötä erityisesti toisen Tapani Tirilän johtaman kuoron, Seniorimieslaulajien, kanssa sekä aiemmin Oulaisten Nuorisokuoron ja Laaksojen Kamarikuoro Vox Ardensin kanssa.

Naiskuoro Välkkeen toimintaa tukee Suomenselän Osuuspankki. Kuoro on osa Jokihelmen Opistoa ja on sekä Suomen Laulajain ja Soittajain Liitton että Suomen Naiskuoroliiton jäsenkuoro. Välke tekee yhteistyötä Oulaisten kaupungin ja Oulaisten seurakunnan kanssa.